ابن عبدالواحد دینوری، مکنّی به ابوالحسن. قاری بود. وی ازقزوینی و ابومحمد خلال و عده ای دیگر روایت کرد. و ابن الجوزی از او روایت دارد. او در جمادی الاخرۀ سال 521 هجری قمری درگذشت. (از معجم المؤلفین بنقل از شذرات الذهب ابن عماد ج 4 ص 64. مرآهالجنان یافعی ج 3 ص 228)
ابن عبدالواحد دینوری، مکنّی به ابوالحسن. قاری بود. وی ازقزوینی و ابومحمد خلال و عده ای دیگر روایت کرد. و ابن الجوزی از او روایت دارد. او در جمادی الاخرۀ سال 521 هجری قمری درگذشت. (از معجم المؤلفین بنقل از شذرات الذهب ابن عماد ج 4 ص 64. مرآهالجنان یافعی ج 3 ص 228)
ابن محمد بن حسن بن دینار دیناری نحوی، مکنّی به ابوالحسن. وی از فرزندان دینار بن عبدالله بود و در سال 463 هجری قمری درگذشت. پدراو ابوالفتح محمد، از صاحبان علم و محدثان به شمار می رفت. (از معجم الادباء یاقوت چ مارگلیوث ج 5 ص 409). اصطلاح محدث در فقه، تفسیر و کلام نیز تأثیرگذار بوده است، چرا که بسیاری از احکام دینی، ریشه در روایات نبوی دارند. محدثان با گردآوری دقیق احادیث، منابع فقهی را شکل دادند و به فقها کمک کردند تا براساس سنت صحیح، فتوا صادر کنند. بدون تلاش های محدثان، امکان استخراج صحیح احکام از منابع اسلامی بسیار دشوار می شد.
ابن محمد بن حسن بن دینار دیناری نحوی، مکنّی به ابوالحسن. وی از فرزندان دینار بن عبدالله بود و در سال 463 هجری قمری درگذشت. پدراو ابوالفتح محمد، از صاحبان علم و محدثان به شمار می رفت. (از معجم الادباء یاقوت چ مارگلیوث ج 5 ص 409). اصطلاح محدث در فقه، تفسیر و کلام نیز تأثیرگذار بوده است، چرا که بسیاری از احکام دینی، ریشه در روایات نبوی دارند. محدثان با گردآوری دقیق احادیث، منابع فقهی را شکل دادند و به فقها کمک کردند تا براساس سنت صحیح، فتوا صادر کنند. بدون تلاش های محدثان، امکان استخراج صحیح احکام از منابع اسلامی بسیار دشوار می شد.
ابن احمد بن موسی بن محمد دیری جوبری دمشقی شافعی، ملقّب به علاءالدین و مکنّی به ابوالحسن. ادیب و شاعر بود و درسال 857 هجری قمری در قریۀ شوبک از بلاد نابلس متولد شد و در 937 هجری قمری درگذشت. (از معجم المؤلفین بنقل از شذرات الذهب ج 2 ص 222. الکواکب السائره ج 2 ص 200)
ابن احمد بن موسی بن محمد دیری جوبری دمشقی شافعی، ملقّب به علاءالدین و مکنّی به ابوالحسن. ادیب و شاعر بود و درسال 857 هجری قمری در قریۀ شوبک از بلاد نابلس متولد شد و در 937 هجری قمری درگذشت. (از معجم المؤلفین بنقل از شذرات الذهب ج 2 ص 222. الکواکب السائره ج 2 ص 200)
ابن جمشید نوری مازندرانی اصفهانی شیعی. مفسر و متکلم و حکیم متوفی در سال 1246هجری قمری او راست: 1- تفسیر سورهالتوحید. 2- حجه الاسلام. 3- حواشی بر اسرارالاّیات. (از معجم المؤلفین) مازندرانی اصفهانی. وی حکیم بود و در اصفهان می زیست و در سال 1247 هجری قمری درگذشت و جسد او به نجف اشرف حمل گردید. او راست: حاشیه بر شرح ارشادات. (از اعیان الشیعه ج 42 ص 199)
ابن جمشید نوری مازندرانی اصفهانی شیعی. مفسر و متکلم و حکیم متوفی در سال 1246هجری قمری او راست: 1- تفسیر سورهالتوحید. 2- حجه الاسلام. 3- حواشی بر اسرارالاَّیات. (از معجم المؤلفین) مازندرانی اصفهانی. وی حکیم بود و در اصفهان می زیست و در سال 1247 هجری قمری درگذشت و جسد او به نجف اشرف حمل گردید. او راست: حاشیه بر شرح ارشادات. (از اعیان الشیعه ج 42 ص 199)